Schrijvers
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Even een vraagje om raad

3 plaatsers

Ga naar beneden

Even een vraagje om raad Empty Even een vraagje om raad

Bericht  richard ma nov 09, 2009 2:01 am

Ik zou graag wat van jullie advies kunnen gebruiken.

Ik werk momenteel een tijdje aan een verhaal, 130 paginas nu (a5 formaat).

Het verhaal speelt zich af in een fictief land, en aan lezersreacties te lezen ben ik erin geslaagd dit fictieve land niet fictief over te laten komen. Alsof het werkelijk bestaat.
De kunst zit hem in de presentatie van het land, het verhaal mag geen reisgids worden van dat land.

Daarom vertel ik bewust enkel de hoognodige zaken over het land. Dus geen uitgebreide cultuurbeschrijving, ligging of geschiedenis, enkel de zaken die belangrijk zijn om het verhaal te begrijpen.

Maar nu knaagt toch het gevoel dat ik een soort ''achtergrond'' pagina moet hebben, waarop ik kort en bondig wat vertel over het land. Aanvankelijk wilde ik dit niet, omdat dat soort dingen een fictief land fictief maken, en de lezers op een natuurlijke manier kennis wilde laten maken met het land. Maar misschien is zo'n achtergrond van het land wel handig voor de lezer om de belangrijke feiten op een rijtje te kunnen krijgen.

Wat denken jullie?

Voor een indruk, hier het 1ste hoofdstukje...
Note: mening is niet die van de schrijver, enkel die van de personages.
Spoiler:
richard
richard

Aantal berichten : 28
Registratiedatum : 14-09-09
Leeftijd : 32
Woonplaats : Utreg

Terug naar boven Ga naar beneden

Even een vraagje om raad Empty Re: Even een vraagje om raad

Bericht  Artemis ma nov 09, 2009 12:53 pm

Ik ben hou zelf veel van Fantasy, waarbij uiteraard juist heel veel wordt uitgelegd, maar ik denk dat ik er in jouw geval niet meer over zou vertellen dan voor het verhaal nodig is. En die dingen/weetjes die wel nodig zijn voor het verhaal kun je vaak gedurende het verhaal wel duidelijk maken, zodat je geen geschiedkundige pagina over de historie en weet ik veel hoeft te maken. Ik denk namelijk dat dat minder goed bij jouw stijl past.
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Even een vraagje om raad Empty Re: Even een vraagje om raad

Bericht  Mr. Writer ma nov 09, 2009 6:13 pm

Zoals Artemis al zei, niet teveel informatie.

Ook dacht ik spontaan aan El Che onder het lezen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.

Ik voeg meestal een heel onmogelijk element in om de fictie te benadrukken, maar ja: Het is maar wat je ding is. Smile

Veel succes nog.
Mr. Writer
Mr. Writer

Aantal berichten : 151
Registratiedatum : 10-09-09
Woonplaats : Venlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Even een vraagje om raad Empty Re: Even een vraagje om raad

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum