Schrijvers
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wie leest welke fantasy

+2
Mr. Writer
De Hertog
6 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  De Hertog vr sep 25, 2009 4:14 pm

Artemis schreef:De laatste is wel een beetje een vrouwen trilogie, maar dat weerhield mij er niet van. Vond m erg goed.

Dit schreeuwd om een rotopmerking, mag ik hem maken pleasee??????? albino
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  Artemis vr sep 25, 2009 4:21 pm

As if I can stop you Suspect
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  VeraJ do okt 29, 2009 8:28 pm

Om nog even terug te komen. Tolkien is absoluut niet de eerste geweest met zo'n dergelijk verhaal.
"Gozzi maintained that there can be but thirty-six tragic situations. Schiller took great pains to find more, but he was unable to find even so many as Gozzi."
Lees voor de gein maar eens de 36 dramatische situaties van Jan Veldman.
Natuurlijk is het zo dat ik de boeken niet helemaal gelezen heb, dus ik kan niet oordelen over hóe het geschreven is, alleen vanuit mijn eerste optiek, en dat vond ik saai. Het verhaal in het algemeen vond ik slecht om de reden dat ik het saai en ongeinspireerd vond.
VeraJ
VeraJ

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 15-09-09
Leeftijd : 35
Woonplaats : Hoenderloo

http://veraj.web-log.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  Artemis di nov 03, 2009 3:03 pm

VeraJ schreef:Om nog even terug te komen. Tolkien is absoluut niet de eerste geweest met zo'n dergelijk verhaal.
"Gozzi maintained that there can be but thirty-six tragic situations. Schiller took great pains to find more, but he was unable to find even so many as Gozzi."
Lees voor de gein maar eens de 36 dramatische situaties van Jan Veldman.
Natuurlijk is het zo dat ik de boeken niet helemaal gelezen heb, dus ik kan niet oordelen over hóe het geschreven is, alleen vanuit mijn eerste optiek, en dat vond ik saai. Het verhaal in het algemeen vond ik slecht om de reden dat ik het saai en ongeinspireerd vond.

Het is inderdaad waar dat Tolkien thema's en een verhaal lijn gebruikt die binnen het fantasy genre vrij veel gebruikt worden. Het hele "Het goede overwint het kwaad" thema wordt in het fantasy genre tot in den treuren gebruikt. Meestal komt het kwaad zelfs weer terug en heb je een vervolg verhaal. Wat bij Tolkien echter zo knap is is de manier waarop hij dat heeft gedaan. Hij heeft in feite een volledig nieuwe wereld gecreëerd met een eigen geschiedenis en eigen volkeren op zo'n gedetailleerde manier, dat dat nog nooit eerder door een schrijver gedaan was (en wat mij betreft ook later niet).

Het is ook waar dat er al wat bestaande thema's in zijn werk voorkomen, met name uit de Germaanse en Noorse mythologieën, maar om dat gelijk ongeïnspireerd te noemen gaat me wat ver. Er zijn veel schrijvers die bestaande thema's gebruiken en die vernieuwen in hun werk. Als iemand anders een goede basis heeft geschreven voor het verhaal, waarom zou je die basis dan niet gebruiken en verder uitwerken?
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  De Hertog ma maa 29, 2010 4:00 pm

Artemis schreef:Het is inderdaad waar dat Tolkien thema's en een verhaal lijn gebruikt die binnen het fantasy genre vrij veel gebruikt worden. Het hele "Het goede overwint het kwaad" thema wordt in het fantasy genre tot in den treuren gebruikt.

In mijn ogen is het ook logisch, heb ik jullie het verhaal wel eens verteld van de goede lieve sauron en de boze kwaadaardige frodo die probeert zijn wereld te vernietigen??? Dat is mijn favoriete verhaal om aan te geven dat je "the Lord of the Rings" en vele andere werken moet zien als verhalen die verteld werden bij het kampvuur. Daardoor zijn ze doorverteld en omdat de ene kant helemaal is uitgeschakeld en je jezelf nooit het kwaad noemt. Moet het goede het kwaad wel overwinnen
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  Artemis wo maa 31, 2010 8:12 pm

De Hertog schreef:
Artemis schreef:Het is inderdaad waar dat Tolkien thema's en een verhaal lijn gebruikt die binnen het fantasy genre vrij veel gebruikt worden. Het hele "Het goede overwint het kwaad" thema wordt in het fantasy genre tot in den treuren gebruikt.

In mijn ogen is het ook logisch, heb ik jullie het verhaal wel eens verteld van de goede lieve sauron en de boze kwaadaardige frodo die probeert zijn wereld te vernietigen??? Dat is mijn favoriete verhaal om aan te geven dat je "the Lord of the Rings" en vele andere werken moet zien als verhalen die verteld werden bij het kampvuur. Daardoor zijn ze doorverteld en omdat de ene kant helemaal is uitgeschakeld en je jezelf nooit het kwaad noemt. Moet het goede het kwaad wel overwinnen

dat vind ik dus het mooie aan de "the age of five" trilogie van Trudy Canavan (die ik al eens eerder heb genoemd). Halverwege de trilogie verandert ze ineens van perspectief en krijg je de gedachtegang van de "bad guy" mee. Het is dan erg moeilijk om voor jezelf te bepalen wie er goed en wie er slecht zijn in het verhaal.
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  De Hertog do apr 01, 2010 5:10 pm

dat laatste wat je noemt had ik heel sterk bij "de keizerrijk trilogie" geschreven door Feist en Wurts, daar kom je ineens op de wereld van de vijand uit eerdere boeken terecht en dan zie je eigenlijk dat zij in hun ogen juist handelen of door een paar verknipte zielen en tradities gedwongen worden
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  De Hertog do apr 01, 2010 5:11 pm

En nee dit was geen spoiler dat telt niet bij fantasy als het over de eerste 50 pagina's van het boek gaat
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  Artemis do apr 01, 2010 7:29 pm

Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat veel (fantasy) schrijvers de neiging hebben om hun 'schrijfwereld' volledig uit te melken. Ze blijven maar nieuwe verhalen schrijven, die vaak lijken op de voorgaande delen, in plaats van met volledig nieuwe ingevingen komen. Terry Brooks bijvoorbeeld... Goeie schrijver, maar als je de eerste drie delen van zijn shanara serie hebt gelezen heb je in feite alle twintig delen al gelezen. (herhaling van geschiedenis etc etc.) Is dat bij Faust niet ook een beetje het geval?
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  De Hertog za apr 03, 2010 4:29 pm

Artemis schreef:Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat veel (fantasy) schrijvers de neiging hebben om hun 'schrijfwereld' volledig uit te melken. Ze blijven maar nieuwe verhalen schrijven, die vaak lijken op de voorgaande delen, in plaats van met volledig nieuwe ingevingen komen. Terry Brooks bijvoorbeeld... Goeie schrijver, maar als je de eerste drie delen van zijn shanara serie hebt gelezen heb je in feite alle twintig delen al gelezen. (herhaling van geschiedenis etc etc.) Is dat bij Faust niet ook een beetje het geval?

Jwel als het erop aan komt kun je al die boeken voorspellen en in elk boek moet weer een groter kwaad overwonnen worden met weer minder mensen. Maar de manier waarop is steeds weer anders.

(En het is Feist, of bedoel je echt dr. Faustus?)
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  Artemis di apr 06, 2010 12:51 pm

De Hertog schreef:(En het is Feist, of bedoel je echt dr. Faustus?)

(s)typ foutje :p
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  De Hertog wo apr 07, 2010 10:25 am

en het leuke aan fantasy is dat je rustig een grote fout kunt maken zonder dat de lezer het door heeft en de lezer zelf kunt laten uitzoeken hoe en waar de fout zit en hoe die hersteld moet worden.
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie leest welke fantasy - Pagina 2 Empty Re: Wie leest welke fantasy

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum