Schrijvers
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kleine Uitleg

3 plaatsers

Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty Kleine Uitleg

Bericht  Artemis do sep 10, 2009 8:04 pm

Ik zie het al helemaal voor me hoe mijn beste vriend mij vermoord om wat ik net heb gedaan. "Heb je dan helemaal niks geleerd van onze discussies?!" Door veel mensen worden SciFi en Fantasy als het zelfde beschouwd en als niet literair. Wij konden allebei boos worden om deze onderwaardering van vooral het fantasy genre en wat doe ik nu? Ik maak een appart forum waarin SF en Fantasy buiten de literatuur om in een hoekje worden gegooid! Respectloos?!

De reden waarom ik dit gedaan heb is niet omdat fantasy of SciFi niet literair kunnen zijn, maar het niet per definitie zijn. Vaak valt over de inhoudelijke waarde van dit genre te discusiëren en daarom zou ik het ook graag appart behandelen.
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty FURIEUS

Bericht  De Hertog vr sep 11, 2009 8:01 pm

Artemis mijn vriend, wat kan je me toch weer goed,

IK BEN FURIEUS, GEEN ENKEL BOEK IS PER DEFINITIE LITERATUUR. DAT KOMT OMDAT LITERATUUR GEEN DEFINITIE HEEFT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wel leuk dat je een fantasy forumpje bent begonnen.
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty Re: Kleine Uitleg

Bericht  Artemis vr sep 11, 2009 11:01 pm

Dat is zeker waar, maar een niet literair boek dat ook geen fantasy is is niet moeite waard. Fantasy in het algemeen wel Rolling Eyes
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty Re: Kleine Uitleg

Bericht  Mr. Writer za sep 12, 2009 1:20 pm

De Hertog schreef:DAT KOMT OMDAT LITERATUUR GEEN DEFINITIE HEEFT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

amen.
En goedemiddag Hertog
Mr. Writer
Mr. Writer

Aantal berichten : 151
Registratiedatum : 10-09-09
Woonplaats : Venlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty Re: Kleine Uitleg

Bericht  De Hertog za sep 12, 2009 9:08 pm

Dan even een ander vraagje, wat moet een boek voor jullie hebben voordat je het literair noemt. En wat maakt dan hoogwaardige literatuur, waarvan iedereen het erover eens is dat het literatuur is. Ik noem een "Baron" van Teun de Vries, een "The lord of the Rings" Tolkien, een Dickens, een Reve. Zeg het maar, ik vraag niet naar de definitie van literatuur, ik vraag naar de voor jullie meest belangrijke standaard. (als dit off topic is copy and paste het dat in de juiste topic, bedankt.)

De Hertog

"To depart from yourself is a sin"
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty Re: Kleine Uitleg

Bericht  Artemis zo sep 13, 2009 11:53 am

Een beetje of-topic is het wel, maar ik laat hem gewoon staan, omdat we hier niet echt een geschikte categorie voor hebben.

Voor mij is het belangrijk dat het boek meer is dan een manier voor de schrijver om zijn geld te verdienen. Het boek moet niet geschreven zijn uit comercieel standpunt, maar omdat de schrijver daadwerkelijk iets te vertellen heeft. Ook vind ik het belangrijk dat er iets origineels aan het verhaal zit. Veel schrijvers schrijven bijvoorbeeld over de zelfde gebeurtenis. Dat kan best; zolang je maar een eigen aspect erin verwerkt of het bekijkt vanuit een nieuw standpunt.

Wat literatuur is en wat niet is moeilijk vast te stellen. In de negentiende eeuw (toen er op de universiteit voor het eerst andere talen dan grieks en latijn werd onderwezen) is er voor veel talen een "canon" opgesteld. Dit zijn boeken waarvan de profesoren vonden dat ze tot 'goede' literatuur behoorden. Tegenwoordig zijn ze behoorlijk achterhaald, omdat vrouwen, zwarten en homo's buiten beschouwing werden gelaten. De boeken die je net noemde behoren (min of meer) tot de moderne "canons"
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty Re: Kleine Uitleg

Bericht  Mr. Writer zo sep 13, 2009 1:19 pm

Artemis geeft een goede definitie.

Zodra het geen commercieel doeleinde heeft en werkelijk een persoonlijk product is.
Mr. Writer
Mr. Writer

Aantal berichten : 151
Registratiedatum : 10-09-09
Woonplaats : Venlo

Terug naar boven Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty Re: Kleine Uitleg

Bericht  De Hertog wo apr 07, 2010 10:30 am

Artemis schreef:Dat is zeker waar, maar een niet literair boek dat ook geen fantasy is is niet moeite waard. Fantasy in het algemeen wel Rolling Eyes
.

Fout, hoewel ik niet direct een fantasyboek weg zal leggen op het moment dat ik merk dat het fantasy is zal ik toch niet zomaar blind alles lezen wat op mijn pad komt en zal ik na verloop van tijd ook boeken wegleggen omdat ze misschien niet goed genoeg zijn (of in jouw worden niet de moeite waard) en ik dacht dat we het er wel over eens waren dat er aan fantasy niks algemeens is:


Laatst aangepast door De Hertog op ma apr 19, 2010 10:12 am; in totaal 1 keer bewerkt
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty Re: Kleine Uitleg

Bericht  Artemis ma apr 12, 2010 8:49 pm

De Hertog schreef:
Artemis schreef:Dat is zeker waar, maar een niet literair boek dat ook geen fantasy is is niet moeite waard. Fantasy in het algemeen wel Rolling Eyes
.

Fout, hoewel ik niet direct een fantasyboek weg zal leggen op het moment dat ik merk dat het fantasy is zal ik toch niet zomaar blind alles lezen wat op mijn pad komt en zal ik na verloop van tijd ook boeken wegleggen omdat ze misschien niet goed genoeg zijn (of in jouw worden niet de moeite waard) en ik dacht dat we het er wel over eens waren dat er aan fantasy niks algemeens is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik verbaasd ben dat ik dat gezegd heb... maar ja ik doe nou eenmaal regelmatig domme dingen
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty Re: Kleine Uitleg

Bericht  De Hertog vr feb 04, 2011 2:43 am

Artemis schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik verbaasd ben dat ik dat gezegd heb... maar ja ik doe nou eenmaal regelmatig domme dingen

Hoeveel tijd heb ik nog om deze legendarische zin tegen jou te gebruiken?
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Kleine Uitleg Empty Re: Kleine Uitleg

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum