Schrijvers
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat maakt het leuk?

2 plaatsers

Ga naar beneden

Wat maakt het leuk? Empty Wat maakt het leuk?

Bericht  Artemis di sep 22, 2009 6:59 pm

Voor de Fantasy lezers onder ons, wat vinden jullie zo leuk aan fantasy? Gewoon benieuwd na een hevige disscussie die ik ooit met de Hertog en onze literatuur docent heb gehad.
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt het leuk? Empty Re: Wat maakt het leuk?

Bericht  De Hertog ma maa 29, 2010 10:47 pm

Goed, aangezien een zeker heerschap (Artemis) al bekend is met mijn mening.

Fantasy, fantasy heeft om te beginnen geen zuiver aan te geven definitie en toch kunnen "fantasy-lezers" bijna unaniem uitmaken wat fantasy is.
Dan blijft de vraag, wat is fantasy? En dan komen we bij een vraag die Artemis en ik eerder hebben gesteld. Zelfs de hoogst opgeleiden met een liefde voor Fantasy en Literatuur, (OE OI), kon ons geen antwoord geven.

Op mijn literatuurmondeling heb ik ooit geprobeerd de vraag te beantwoorden.

Fantasy kan zich overal afspelen, nu, in het verleden, de toekomst in een ander universum, dit universum. Maar altijd zal het zich ergens afspelen waar de lezers naar toe kunnen gaan door de poort die het geschreven woord heet. Verder heeft Fantasy voor mij een klassiek tintje nodig, magie(hoewel niet altijd nodig), en andere rassen dan het menselijke ras om ons onze fouten in te laten zien. Ik kan de grote veldslag die in veel fantasy boeken zit en waar het hele boek van af hangt meestal net dat puntje waarvan ik denk dat het het boek draagt en net die plek is waar de hele wereld voor goed zal veranderen.

Tevens ben ik blij dat niet alles verklaard hoeft te worden, als er ineens een dwerg uit de grond springt dat ik zelf kan verzinnen waar dat onderdeurtje van daan is gekomen.


Laatst aangepast door De Hertog op ma maa 29, 2010 10:48 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : interpunctie was naar mijn mening foutief en onduidelijk aangebracht)
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt het leuk? Empty Re: Wat maakt het leuk?

Bericht  Artemis wo maa 31, 2010 8:24 pm

Ik kan mij die discussie inderdaad nog wel goed herinneren en ook het feit dat wij geen conclusies konden trekken. Wat ik wel grappig vond was dat uit ons kleine onderzoekje bleek dat met name de, over het algemeen nuchter ingestelde, bèta mensen het meeste fantasy boeken lazen en de literatuur docenten, ondanks ons hevig verzet, fantasy niet als literair wilden beschouwen (op een paar uitzonderingen na).

Ook blijkt het lastig om de scheidingslijn tussen fantasy en science fiction te geven (hoewel ik me persoonlijk bij sf starwars achtige taferelen voorstel, schijnen mensen fantasy boeken ook wel sf te noemen en vice versa)

Wat mijzelf zo aanspreekt in het genre is het feit dat niets meer onmogelijk of zelfs maar onlogisch is. Dat geeft de schrijver alle vrijheid en soms onverwachte wendingen aan het verhaal. Ook speelt bij mij toch wel een lichte vorm van escapisme plaats, gewoon heerlijk wegdromen en belanden in andere werelden (maar dat is in feite met elk goed boek wel mogelijk)
Artemis
Artemis
Admin

Aantal berichten : 142
Registratiedatum : 10-09-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Assen

http://drakey90.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt het leuk? Empty Re: Wat maakt het leuk?

Bericht  De Hertog do apr 01, 2010 5:14 pm

nog een overduidelijk verschil tussen onze beta docenten en onze taalleerkrachten. Het verschil in voorliefde voor martelwerktuigen en hoe ze gebruikt zouden kunnen worden. En zeker om de klas stil te krijgen. En betadocenten zagen zwangerschap als een ziekte. GENIAAL
De Hertog
De Hertog

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 11-09-09
Woonplaats : Wageningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt het leuk? Empty Re: Wat maakt het leuk?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum